ویژه ها

سخنگوی دستگاه قضا درباره آخرین وضعیت پرونده‌های مهم اطلاع رسانی کرد و به پرسش‌های نمایندگان رسانه‌ها در زمینه مسائل مختلف قضایی

تاریخ خبر: 1396/09/07

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در یکصد و بیست و یکمین نشست خبری  سخنگوی قوه قضاییه با تبریک سالروز امامت حضرت بقیة الله الاعظم ابراز امیدواری کرد که همه از یاران با وفای این امام بزرگوار باشیم

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در یکصد و بیست و یکمین نشست خبری  سخنگوی قوه قضاییه با تبریک سالروز امامت حضرت بقیة الله الاعظم ابراز امیدواری کرد که همه از یاران با وفای این امام بزرگوار باشیم.

سخنگوی دستگاه قضا همچنین فرارسیدن سالروز میلاد مسعود پیامبر اکرم(ص)، امام جعفر صادق(ع) و هفته وحدت را تبریک گفت.

معاون اول قوه قضاییه با عرض تسلیت به بازماندگان زلزله اخیر در کرمانشاه از خداوند متعال برای مصدومین این حادثه شفای عاجل خواست و با قدردانی از همه قشر‌های مختلف جامعه تصریح کرد: حقیقتا مردم، نوع دوستی، تعهد، صمیمیت واظهار همدردی خودشان را به نحوی از انحاء در این فاجعه نشان دادند و از همه کسانی که درصحنه حضور داشتند، نیر‌وهای مسلح، ارتش، سپاه، بسیج وسایر مسئولینی که در آنجا تلاش کردند، نهایت تشکر را دارم.

وی ادامه داد: با توجه به فرارسیدن فصل سرما باید تلاش بیشتری کرد تا این کمک‌ها خصوصا در بحث مسکن بیشتر شود.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه این نشست با اشاره به آمار کشفیات مواد مخدر خاطر نشان کرد: با کمال تاسف میزان مواد مخدر همچنان رو به افزایش است و آمار کشفیات آن از ابتدای سال تا پایان آبان ماه ۲۲۱ هزار کیلوگرم از انواع مختلف آن می‌باشد که این بخشی از کشفیات است.

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به آمار اعطای آزادی مشروط به زندانیان تصریح کرد: از ابتدای سال ۹۶ تا به امروز با تلاش سازمان زندان‌ها برای کسانی که می‌توانستند از ارفاقات بهره‌مند شوند، یا از مرخصی، آزادی مشروط یا عفو استفاده کنند، اقداماتی صورت گرفته؛ البته آمار دقیقِ مرخصی را ندارم؛ ولی آمار بالایی بود و در مورد عفو و آزادی مشروط باید گفت که از اول امسال تا پایان آبان ماه ۱۰ هزار و ۹ نفر با آزادی مشروط از زندان آزاد شدند.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: همچنین ۱۰ هزار و ۷۴ نفر هم با عفو، مجازاتشان تقلیل پیدا کرد و ۳ هزار و ۴۱ نفر نیز با عفو از زندان آزاد شده‌اند.

وی در ادامه به آمار تماس‌های مردمی با قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: بحمدالله امکان تماس‌های مردمی با قوه قضاییه از طرق مختلف با توجه به زمینه‌هایی که فراهم گردیده، خیلی بهتر شده است و تماس‌ها از طریق تلفن گویا همچنان بالاست.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای افزود: مجموع تماس‌ها رو به افزایش است. در طول آبان ماه بیش از ۱۳۶ هزار تماس از طریق تلفن گویا و وب داشتیم که عدد قابل توجهی است و بیشتر مربوط به مسائل مهریه، خانواده، نفقه و امثالهم است که به جامعه توجه می‌دهد که در مورد مسائل خانواده و کسانی که در این زمینه اقداماتی انجام داده اند، بیشتر توجه کنند.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا شهردار و شورای شهرطالقان دستگیر شده و پروند‌های در این زمینه تشکیل شده است، گفت: در مورد طالقان نه اعضای شورای شهر و نه شهردار هیچیک تحت تعقیب قرار نگرفته اند و دستگیر نشده‌اند. شاید با نظرآباد اشتباه می‌کنند اگر منظور، موردِ نظرآباد باشد، برخی افراد تحت تعقیب قرار گرفته اند و پرونده کیفرخواست خورده و به دادگاه رفته است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه آقای احمدی‌نژاد حملات تندی را به رئیس قوه قضائیه و برداران‌شان داشته است؛ آیا دستگاه قضایی به این حرف‌ها رسیدگی می‌کند یا نه، گفت: این موضوع و این سؤال مرا یاد یک داستان انداخت.
 
سخنگوی قوه قضائیه افزود:یک لاتی یک مدت از چشم‌ها افتاده بود و از این موضوع خیلی رنج می‌برد که چرا کسی به او محل نمی‌گذارد. او یک روز آمد در میدان شهر و شروع کرد به فریاد زدن و فحش دادن و داد و بیداد کردن و مثل کسی که عقده‌ای داشته باشد، به این کار ادامه داد.
معاون اول دستگاه قضا بیان اضافه کرد: مردم ایستادند که ببینند او برای چه این کار را می‌کند و حرفش چیست. در همان زمان  حکیمی داشت از آنجا عبور می‌کرد که همراهان حکیم به او گفتند بیایید ببینیم این فرد چه می‌گوید. حکیم به اطرافیان خود گفت: او همه این کار‌ها را می‌کند که فقط دیده شود و اگر ما بایستیم و به او توجه کنیم، او به خواسته مورد نظرش خواهد رسید.
 
حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: در خصوص این سؤال شما و مسائل پیرامون آن به‌نظر یک جلسه سخنگویی کافی نیست؛ اما باید عرض کنم که بعضی از افراد مثل اینکه زبانشان به خلاف‌گویی، دروغگویی و به اصطلاح خلاف واقع گفتن عادت کرده است.
 
سخنگوی قوه قضائیه اظهار کرد: برخی افراد مثل اینکه خودشان را بالاتر از همه چیز می‌بینند و یک خودبینی و بزرگ بینی دارند و فکر می‌کنند که همه کارهایشان حق است و هرکس دیگری هر حرفی می‌زند، نادرست است.

وی افزود: درباره این قبیل افراد واقعاً نمی‌دانم چه تعبیری داشته باشم. از این آقایی که اسم بردید، فقط این را می‌توانم توضیح دهم که یک زمانی یک فیلمی را از این آقا دیدم که با یک مجری در حال مصاحبه بود. چون دیدم که شاید اعتباری نداشته باشد، زیاد وقت صرف آن نکردم، اما فکر کنم که این فیلم حدود ۴۰ دقیقه کمتر یا بیشتر بود. در آن فیلم ۴۰ دقیقه‌ای حقیقتاً این فرد ده‌ها دروغ و خلاف واقع‌گویی و گنده‌گویی و توهین به دیگران را داشت. 

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: گویا ایشان عادت کرده به خلاف‌گویی؛ چون می‌گوید که در کل دنیا دادسرا، زندان، پزشکی قانونی و ثبت در دست دولت است. باید گفت که آیا واقعاً رفته‌ای و در این باره تحقیق کرده‌ای؟ 

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره آخرین تصمیمات قضایی درباره مؤسسه کاسپین گفت: همان‌گونه که قبلاً هم گفته‌ام، بحث امروز تعاونی‌های اعتباری، درباره تعاونی‌هایی است که منحل شده‌اند و قرار بوده است که به یک مؤسسه تبدیل شوند و آن مؤسسه کار‌های مؤسسات منحل‌شده را متکفل شود.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای افزود: در این خصوص هشت تعاونی اعتباری منحل شده‌اند و مؤسسه کاسپین تأسیس شد و قرار شد امورات آن ۸ مؤسسه را دنبال کند.

معاون اول دستگاه قضا بیان کرد: برخی از گردانندگان آن مؤسسات منحل شده در حال حاضر در بازداشت هستند که از جمله آن مؤسسات، مؤسسه فرشتگان است.  لذا در خصوص مؤسسه کاسپین دو بخش کار باید انجام شود که یک بخش آن کار قضایی است؛ یعنی تعقیب متهمین و شناسایی اموال جزو کار‌هایی است که باید به‌عنوان کار قضایی انجام شود که این امر در حال حاضر در دادسرا در خارج از نوبت در حال انجام است.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: بخش دوم این کار تعیین تکلیف سپرده‌گذاران است. در این رابطه با کمک مجلس، دولت و بانک مرکزی و با جلسات بین سران قوا موضوع در حال پیگیری است که برای این مؤسسه و مؤسسه‌های دیگری مثل البرز ایرانیان، وحدت، افضل طوس تصمیماتی اتخاذ شده است.

وی بیان کرد: در این خصوص اموالی شناسایی شده و در حال ارزیابی است. همچنین با بانک مرکزی صحبت شده است که یک خط اعتباری برای این مؤسسات قرار دهد که سپرده‌گذاران به کل پول خود یا حداقل بخشی از پول خود برسند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای افزود: البته پرداخت کل پول سپرد‌ه‌گذاران امکان‌پذیر نیست؛ چون اموال شناسایی شده تکافوی بدهی مؤسسات را نمی‌دهد و بانک مرکزی هم نتوانسته‌است یک خط اعتباری را به‌طور کامل برای این بدهی قرار دهد.

معاون اول دستگاه قضا اظهار داشت: براساس تصمیمات اتخاذ شده، قرار شده است که در رابطه با مؤسسه کاسپین تا سقف ۲۰۰ میلون تومان به سپرده‌گذاران پرداخت شود؛ همچنین قرار شده است که به سپرده‌گذاران مؤسسات افضل طوس، البرز ایرانیان و وحدت تا ۱۰۰ میلیون پرداخت شود.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: براساس آمار بانک مرکزی و گزارشات دادسرا با این پرداخت‌های ۲۰۰ میلیونی و ۱۰۰ میلیونی تعداد کثیری در حدود ۹۸ درصد از سپرده‌گذاران تعیین تکلیف می‌شوند؛ البته این ۹۸ درصد به معنی اینکه ۹۸ درصد سپرده‌ها پرداخت می‌شود، نیست بلکه منظور این است که ۹۸ درصد از سپرده‌گذاران تعیین تکلیف می‌شوند. چون ممکن است یک سپرده‌گذار ۲ میلیون یا ۳ میلیون سپرده داشته باشد و یک نفر دیگر ممکن است ۲۰ میلیارد تومان سپرده گذاشته باشد.

وی در رابطه با پرداخت سود به این سپرده‌گذاران هم تصریح کرد: برای پرداخت این سود‌ها یک فرمول در نظر گرفته شده است که ببینند  مؤسسه در چه زمانی منحل شده است؛ لذا این سود از زمان انحلال به دو دسته تقسیم می‌شود: افرادی که پس از انحلال موسسه سپرده‌گذاری کرده‌اند، به آنها سود تعلق نمی‌گیرد؛ و آنهایی که تا زمان اعلام انحلال در مؤسسه سپرده گذاشته باشند، شامل سود می‌شوند؛ لذا موضوع اینکه چه زمانی مؤسسه منحل شده و چگونه اطلاع‌رسانی شده است، مهم است تا آن سپرده شامل سود بشود یا نشود.


ورود موکلین