ویژه ها

ایجاد بانک اطلاعاتی توانمندیهای زندانیان

تاریخ خبر: 1395/03/16

جهانگیر از تشکیل بانک اطلاعاتی توانمندی های زندانیان خبر داد.  

ه نقل از روابط عمومی سازمان زندان ها، علی اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور  درمراسم تودیع و معارفه مدیرکل زندان های قم از ایجاد بانک اطلاعاتی توانمندی های زندانیان خبرداد.
وی با اشاره به مدیریت زندان ها گفت: زندان یک محیط دو قطبی شامل زندانی و مجموعه کارکنان زندان ها است که اگر برنامه ریزی صحیح در آن صورت نگیرد تمام اقدامات اصلاحی و تربیتی تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

وی یکی از ویژگی های محیط های دو قطبی را وجود رقابت های کاذب و منفی عنوان کرد و گفت: زندانی در بدو ورود به زندان دچار مشکلات هویتی و شخصیتی می شود که این امر موجب تشدید فضای دو قطبی می شود.

مشاور رئیس دستگاه قضا اقدامات فرهنگی زندان ها را از جمله برنامه هایی دانست که برای مقابله با فضای دوقطبی در زندان ها و ایجاد رقابت سازنده و مثبت در بین زندانیان طراحی و اجرا می شود.

رئیس دفتر بازرسی ویژه قوه قضاییه در ادامه گفت: یکی دیگر از مسائلی که منجر به توسعه فضای دو قطبی در زندان ها می شود موضوع بلاتکلیفی زندانیان تحت قرار است که امیدواریم با پیگیری های در حال انجام این آمار را به حداقل برسانیم.

در ادامه این مراسم که با حضور مقامات قضایی و اجرایی استان قم برگزار می شد جهانگیر گفت: در حال حاضر حدود یک چهارم زندانیان کشور به دلایل مختلف تحت قرار محسوب می شوند و فاقد محکومیت قطعی هستند که این مساله منجر به بلاتکلیفی زندانی و در نهایت عدم تمایل وی برای ورود به برنامه های اصلاحی و تربیتی می شود.

رئیس سازمان زندان ها گفت:میانگین  زندانیان تحت قرار در استان قم ۱۷درصد است که از میانگین کشوری که ۲۵ درصد میباشد پایین تر است و این نشان دهنده هماهنگی و همکاری دستگاه قضایی و مدیریت زندان ها است.

این مقام ارشد قضایی گفت: یکی از اقدامات مهم در خصوص مدیریت ظرفیت های درونی زندان ها استفاده از توانمندی های زندانیان و رشد و توسعه آنها عنوان کرد و از برنامه ریزی سازمان زندان ها برای تشکیل بانک اطلاعاتی توانمندی های زندانیان خبر داد.

دکتر جهانگیر با اشاره به بازدید رئیس قوه قضاییه از ندامتگاه تهران بزرگ گفت: آیت اله آملی لاریجانی در دیدار با زندانیانی که توانسته بودند علاوه بر حفظ قرآن به عربی ، آن را به زبان انگلیسی نیز حفظ کنند از اقدامات آموزشی در زندان ها تقدیر نمود.

وی با تاکید بر توسعه این فعالیت ها گفت: باید در کنار این نوع آموزش ها به سایر مشکلات زندانی نیز توجه شود تا توانمند سازی زندانیان منجر به نتیجه مطلوب شود.

رئیس دفتر بازرسی ویژه قوه قضاییه افزود: وقتی زندانی وارد زندان می شود هر چند تمام تلاش مجموعه زندان ها اصلح و تربیت و توانمند سازی وی برای بازگشت به جامعه است اما اگر خانواده وی مورد حمایت های لازم قرار نگیرند و دچار آسیب شوند قطعا  تلاش ها برای اصلاح زندانی کارآمدی لازم را نخواهد داشت.

جهانگیر در ادامه با اشاره با آمار بازگشت مجدد زندانیان به زندان ها گفت: نباید تصور شود که این آمار به خاطر کاستی ها در برنامه های اصلاحی و تربیتی زندان هاست بلکه باید بررسی شود که این بازگشت مجدد به چه علت بوده است.

وی تصریح کرد: وقتی دلایل بروز جرم در جامعه بخصوص برای زندانی آزاد شده از بین نرود ، بازگشت مجدد زندانی به چرخه جرم دور از انتظار نیست و این وظیفه به عهده دولت و سایر نهادهای ذیربط است که با توسعه اشتغال، آموزش و ارتقاء سطح رفاه عمومی این زمینه ها را از بین ببرند.

رئیس سازمان زندان ها با اشاره به ضرورت حمایت از خانواده های زندانیان گفت: نیازمند یک فرهنگ سازی در جامعه در خصوص خانواده های زندانیان هستیم چرا که هنوز باور عمومی بین زندانی و خانواده او تفکیک قائل نیست و این یکی از آسیب های جامعه می باشد.
وی افزود : تا وقتی حمایت های لازم از خانواده زندانی صورت نگیرد زمینه ورود افراد این خانواده ها به چرخه جرم و جود دارد.

شایان ذکر است در پایان این مراسم که با حضور معاون فرهنگی قوه قضاییه، رئیس کل دادگستری استان قم و تعدادی از مقامات قضایی و اجرایی استان برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمینسید علی تهامی به عنوان مدیرکل زندان های استان قم منصوب و از زحمات محمد قطبی مدیرکل سابق استان که به درجه بازنشستگی نائل آمده بود قدردانی شد.

گفتی است حجت الاسلام والمسلمین رستمی مدیرکل فرهنگی سازمان زندان ها  مدتی به عنوان سرپرست اداره کل زندان های استان قم فعالیت می نمود.


ورود موکلین