ویژه ها

بیش از 130 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور داریم

تاریخ خبر: 1395/03/16

قاضی سراج گفت: تصورم این است که مقام معظم رهبری از شعار و سخنرانی مسئولان ناراضی است. به‌زعم من ایشان از سخنرانی و شعار خسته شده و امسال را سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نام‌گذاری نمودند. بنابراین مسئولان امسال باید عمل کنند.  

به نقل از  روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور در مراسم افتتاح ساختمان اداری جدیدالتأسیس بازرسی کل استان کردستان که صبح امروز با حضور آیت‌الله حسینی شاهرودی نماینده ولی فقیه در استان، ماموستا خدایی امام جمعه سنندج، رئیس کل دادگستری، دادستان، معاون استاندار و سایر مسئولان قضایی و اداری استان کردستان در سالن آمفی‌تئاتر ساختمان جدید برگزار شد، با بیان این‌که با افتتاح ساختمان مجهز بازرسی استان، همه ابزارها برای کار مضاعف در استان است، گفت: امیدواریم سال آینده نتیجه کار بازرسی استان کردستان دو برابر سال جاری باشد که با توجه به شناختی که از بازرس کل استان و همکارانشان در استان دارم مطمئنم این موضوع محقق خواهد شد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان این‌که قصد طرح شعار ندارد، خاطرنشان کرد: تصورم این است که مقام معظم رهبری از شعار و سخنرانی مسئولان ناراضی است. به‌زعم من ایشان از سخنرانی و شعار خسته شده و امسال را سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نام‌گذاری نمودند. بنابراین مسئولان امسال باید عمل کنند.

وی با اشاره به مشکلات مطرح شده از سوی مسئولان استانی خاطرنشان کرد: مسایل و مشکلاتی که در این جلسه مطرح شده را تأیید و دغدغه مسئولان استان کردستان را تحسین می‌کنم. قطعاً بخشی از مسایلی که در جامعه مطرح می‌شود، فاقد صحت و سیاه نمایی محسوب می‌شود. اما بخشی از این مشکلات به خاطر شرایطی است که کشور ما به‌واسطه دشمنی‌ها در آن قرار گرفت است.

سراج با اشاره به سفر و مذاکراتش با مسئولان دانمارک به‌عنوان پاک‌ترین کشور دنیا از نظر سلامت تصریح کرد: در سفر به دانمارک رئیس بازرسی آن کشور، وقتی که روند مبارزه با فساد این کشور را توضیح می‌داد، اعلام کرد در یک مقطع زمانی فساد از صفر به 100 رسید که مربوط به جنگ جهانی دوم بود. ظاهراً در اثر حمله بیگانگان، بخش‌هایی از این کشور جدا شد و در اثر این موضوع، مردم برای آینده خود احساس ناامنی کردند و این باعث شد به اموال عمومی دست درازی شود. اما به‌محض آنکه حکام این کشور متوجه شدند اگر به موضوع فساد سر و سامان ندهند کل کشور را از دست خواهند داد برای مبارزه جدی با فساد برنامه‌ریزی کردند و توانستند بار دیگر رتبه فساد در این کشور را به کمترین میزان کاهش دهند.

وی با اشاره به مشکلات کشور و تأثیر آن بر افزایش میزان فساد خاطرنشان کرد: هیچ‌گاه قصد توجیه ندارم ولی واقعیت این است که ایران هشت سال جنگ سخت داشت. 37 سال جنگ نرم و تحریم داشتیم. همه به یاد دارند اوایل انقلاب چه بساطی در استان‌ها مانند استان کردستان برپا بود. با این وضع یکسری افراد سودجو و فرصت طلب دست درازی به اموال عمومی را مباح دانسته و دست به فساد زدند. متأسفانه در یک مقطع زمانی هم یکسری قانون را زیر پا گذاشته و قانون مداری را به قانون گریزی تبدیل کردند. این در حالی است که در همین کشور انگلیس اگر جرأت کرده و دوربین‌های نظارتی متعددی که در کل کشور وجود دارد را خارج کنند، آیا فروشگاه یا پاساژی از دستبرد در امان خواهد ماند؟!

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: امیدوارم با رهبری داهیانه مقام معظم رهبری با فساد مبارزه جدی کنیم. این اطمینان خاطر را می‌دهم از کسانی که به این نظام و ملت خیانت کرده‌اند و می‌کنند، صرف نظر نمی‌کنیم. باید پذیرفت که اکثر مدیران کشور ما خدوم، پاک‌دست و سرمایه این نظام هستند و ما وظیفه داریم اگر خدایی نکرده دامی برای مدیری گسترده می‌شود، اجازه ندهیم مدیران داخل آن دام‌ها بیفتند. متأسفانه دام‌های گسترده و رنگارنگ زیاد هستند و با وضع اقتصادی فعلی، ایمان همه یک در یک سطح نیست و ممکن است فریب خورده و به این دام بیفتند. امیدواریم بتوانیم در این موضوع با مطلع کردن مدیران از فساد پیشگیری کنیم.

سراج با بیان این‌که رویکرد دنیا در مبارزه با فساد جدی است، خاطرنشان کرد: جالب است بدانیم که امروزه در دنیا حمایت از افشاگری در حال تبدیل شدن به قانون است. هم اکنون نمایندگان سازمان شفافیت بین‌الملل که مقر آن در برلین است، به کشورهای مختلف سفر کرده و کشورها را توجیه می‌کنند تا قانونی برای حمایت از کسانی که در رابطه با ناهنجاری‌ها افشاگری می‌کنند، وضع کنند. حتی در برخی کشورها برای افراد افشاگر محافظ می‌گذارند. امیدواریم ما نیز بتوانیم در ایران هم از این افراد حمایت کنیم. یک معنای افشاگری، سوت است، مانند سوت در زمین فوتبال که باید برای کسانی که می‌خواهند مرتکب خلاف شوند، سوت زده و از تخلف پیشگیری کنیم.

وی تصریح کرد: این اطمینان را می‌دهم با افرادی که مرتکب پرونده‌های سنگین هستند در زمان مناسبت برخورد خواهد شد و این طور نیست که نظام غافل بوده و اطلاع نداشته باشد که چه کسانی مرتکب تخلف می‌شوند.

وی با اشاره به آمار فرار مالیاتی در کشور خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش‌های سازمان مالیاتی کشور، بیش از 130 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور داریم. بنابراین باید سازمان مالیاتی را پای کار آورد و قطعاً خودشان نیز استقبال می‌کنند. شرایط کشور به لحاظ اقتصادی و فروش نفت چندان خوب نیست. ظاهراً کشور رفع تحریم شده ولی حتی کشورهای دوست نیز حاضر به برگرداندن پول ما نیستند و حاضر نیستد دینار را به یورو و دلار کرده و به کشور ما پرداخت کنند. بنابراین باید مالیات را جدی گرفت و اجازه فرار مالیاتی به کسی نداد.

سراج با اشاره به ترفند‌های افراد برای فرار مالیاتی خاطرنشان کرد: افراد با تأسیس شرکت‌های صوری تلاش می‌کنند با کد فروشی و فاکتور فروشی قانون را دور زده و از پرداخت مالیات فرار کنند. به‌عنوان نمونه فردی است که 600 شرکت صوری و فرد دیگری 200 شرکت صوری زده تا فقط کد فروشی و فاکتور فروشی کرده و از پرداخت مالیات فرار کنند. همچنین یکسری افراد سودجو با فریب افراد مستضعف و محتاج، پولی به حساب این افراد واریز و بعد از گردش پول و یکسری زد و بند به نام این فرد چند دسته چک گرفته که همه را سفید امضاء از آنان می‌گیرند و بعد برای او کارت بازرگانی صادر می‌کنند و با نام، کارت و دسته چک این افراد، کار خلاف می‌کنند. یک‌دفعه میلیاردها تومان مالیات و. . . بدهکار می‌شود. در این رابطه نیز باید سازمان‌های مرتبط و اتاق بازرگانی را هوشیار کنیم.

وی ادامه داد: متأسفانه برخی مسئولین ما نیز بی‌تقصیر نیستند. مثلاً اخیراً استاندار یکی از استان‌ها به بهانه تأمین خرج استان، 2500 تن مجوز واردات میوه صادر کرده است. نظیر این نوع جزیره‌ای فکر کردن، زیاد است که نتیجه آن ضربه به تولید است. یا این‌که استاندار سابق خوزستان مجوز ورود تعداد زیادی ماشین غیرمجاز در منطقه آزاد اروند دادند. چند بار استاندار را احضار کرده و با ایشان صحبت کردم، ایشان هم هر چند استاندار پاکدستی بود ولی توجیهات خود را داشت. اما واردات این خودرو‌ها تبعات بسیاری برای کشور داشت که از جمله آن ضربه به تولید داخلی بود. البته ما نیز به دیوان عدالت شکایت کردیم و دیوان عدالت مصوبه شورای تأمین استان را ابطال کرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پایان با اشاره به تلاش دشمنان برای اختلاف‌اندازی بین مسئولان کشور گفت: دشمن الآن دنبال این است که بین مسئولان اختلاف بیندازند. چرا که در اختلافات هم نمی‌شود برنامه‌ریزی کرد. وقت مدیران هم به‌جای برنامه ریزی، صرف برطرف کردن اختلافات و مشکلات می‌شود. مسئولان باید توجه داشته باشند که نباید چوب لای چرخ همدیگر بگذارند و باید با همدلی و کمک تلاش کنیم مشکلات کشور برطرف شود.


ورود موکلین